Słoneczna witamina - czego o niej jeszcze nie wiemy

Wielokrotnie spotykam się z niedoborem witaminy D3 u moich pacjentów ale też bardzo cieszy mnie, że coraz więcej osób bada jej poziom oraz ją uzupełnia. Obserwuję znaczący wzrost świadomości pacjentów w porównaniu z moimi konsultacjami przeprowadzonymi kilka lat temu.

Witamina D, znana także, jako witamina promieni słonecznych, może być wytwarzana w organizmie z łagodnej ekspozycji na słońce lub spożywana w żywności lub dodatkach. Odpowiednie spożycie witaminy D jest ważne dla regulacji wchłaniania wapnia i fosforu, utrzymania zdrowych kości i zębów i jest zalecane, aby dostarczyć działanie ochronne przeciw wielu chorób i stanów, takich jak rak, cukrzyca typu 1, stwardnienie rozsiane i wiele innych.

Witamina D ma wiele ról w organizmie, przyczyniając się do:

  • utrzymania zdrowia kości i zębów;
  • wspiera zdrowie układu odpornościowego, mózgu i układu nerwowego;
  • reguluje poziom insuliny i wspiera leczenie cukrzycy;
  • reguluje funkcje płuc i wspiera funkcjonowanie układu krążenia;
  • wpływa na ekspresję genów zaangażowanych w rozwój nowotworów.


Pomimo nazwy, witamina D jest uważana pro hormon, a w rzeczywistości nie jest witaminą. To dlatego, że organizm jest zdolny do wytwarzania własnych zasobów witaminy D w wyniku działania słońca na skórę, a witaminy są składnikami odżywczymi, które nie mogą być syntetyzowane przez organizm i muszą być przejęte z zewnątrz.

Szacuje się, że rozsądne ekspozycja gołej skóry na słońce przez 5-10 minut, 2-3 razy tygodniowo umożliwia organizmowi zdolność do wytwarzania wystarczającej ilości witaminy D.

Niestety witamina D ma okres półtrwania zaledwie około dwóch tygodni, co oznacza, że ​​jej zmagazynować latem na całą zimę jest absolutnie niemożliwe, a trudnej o jej pozyskanie szczególnie w zimie. Najnowsze badania sugerują, że aż 50% dorosłych i dzieci na całym świecie jest niedobór witaminy D.

Istnieje kilka prawdopodobnych czynników przyczyniających się do niedoboru witaminy D.  

Ciemniejsze pigmenty skóry i zastosowanie ochrony przeciwsłonecznej może znacznie zmniejszyć zdolność organizmu do absorbowania promieniowania ultrafioletowego B (UVB) promienie wymagane do produkcji witaminy D.

Filtr przeciwsłoneczny o współczynniku ochrony przeciwsłonecznej (SPF) 30 może zmniejszyć zdolność organizmu do syntezy witaminy o 95%. Skóra musi być również bezpośrednio narażona na działanie promieni słonecznych (nie okryta przez odzież) w celu rozpoczęcia produkcji witaminy D. Nawet kąt, pod jakim promień słońca uderzył w skórę może wpływać na wchłanianie witaminy D.

 

Zapraszam do zapoznania się z artykułem o właściwościach imbiru - podstawowym składniku domowej apteczki. Polecam też przepis na syrop miodowy, który szybko rozprawi się z przeciębieniem.
Dodaj komentarz
Script logo
Zadaj pytanie