Nawadniaj się zdrowo - naturalne Izotoniki

Prawidłowe nawodnienie jest niezwykle istotne dla naszego zdrowia, szczególnie w okresie letnim gdy jesteśmy bardziej narażeni na ubytek płynów. Średni dla osoby dorosłej dzienna podaż płynów to 30 ml na kg wagi ciała, nie wliczamy do tego bilansu kawy, mocnej herbaty czy innych kolorowych napoi.

Co pić? Najlepiej nawadnia ciepłą woda, przegotowana, delikatne herbaty ziołowe i owocowe. W Afryce nie pija się napojów z lodem, ale głownie ciepłą wodę lub herbaty.

Podczas upałów lub bardziej intensywnego wysiłku tracimy minerały, głownie potas i magnez i wówczas czysta woda może nie wystarczyć, aby uzupełnić niezbędne substancje mineralne, wówczas możemy zrobić własne napoje izotoniczne.

Napoje izotoniczne to napoje, których stężenie jest takie samo jak stężenie płynów w naszym organizmie. Co sprawia, że nie jest sprawnie wchłaniany, znakomicie nawadnia, dzięki czemu uzupełniamy utracane podczas upałów witaminy i minerały. Jeśli nie uprawiamy intensywnie sportu ich stężenie glukozy nie powinno być zbyt wysokie.

Nie polecam kolorowych gotowych izotoników, gdyż bardzo często zawierają znaczne ilości syropu glukozowo-fruktozowego, konserwantów, sztucznych barwników, a smak owocowy zupełnie nie znaczy, że znajdziemy tam dodatek jakiegokolwiek owocu, zazwyczaj jest to ułamek procenta lub zupełny brak.

Jednym z najprostszych izotoników jest następująca kombinacja:

Przepis nr. 1 bazowy

Na 1 litr wody przegotowanej lub mineralnej

  • 1 łyżka miodu (dla cukrzyków można zastąpić ksylitolem lub stewią)
  • ok. ¼ łyżeczki soli mineralizowanej (kłodawskiej lub himalajskiej)
  • Sok z 1 cytryny lub dwóch limonek

To jest znakomita baza napoju do lepszego nawadniania, najlepiej używać szklanych naczyń do przechowywania napoju.  

Do tej postawy możemy dodawać różne składniki w zależności od preferencji smakowych.

Przepis nr 2

Do składników bazowych dodajemy:

  • Garść świeżej mięty
  • Sok wyciśnięty z jednego grejpfruta.

Mieszamy intensywnie, można zgnieść miętę drewnianą łopatką.

Przepis nr 3

Do składników bazowych dodajemy:

  • Szklankę świeżo wyciskanego soku jabłkowego
  • Łyżeczkę sproszkowanej spiruliny, która jest niesamowicie bogatą algą w białko oraz inne składniki odżywcze.

Dokładnie wymieszać.

Przepis nr 4

Zamiast cytryny możemy dodać 2 łyżeczki surowego, niepasteryzowanego octu jabłkowego, który jest znakomitym źródłem potasu i magnezu, minerałów, które w znacznych ilościach uciekają z organizmu podczas upałów oraz intensywnych aktywności.

Przepis nr 5
Znakomitą bazą dla elektrolitów jest woda kokosowa, jej jedyną wadą jest niestety cena. Sama w sobie znakomicie nawadnia, zawiera więcej potasu niż dostępne napoje sportowe jak również więcej naturalnego sodu. Wystarczy wcisnąć 1 cytrynę, limonkę lub sok z innego cytrusa na 1 litr wody kokosowej i mamy znakomity i smaczny elektrolit.

 

ND CCN Joanna Brejecka-Pamungkas

 

Komentarze

Rudoróz

Świetne przepisy !
Następnym razem na dłuższe bieganie, zamiast brać zwykłą mineralną zrobię sobie któryś specyfik.
Tym kolorowym sklepowym jakoś nie do końca ufam, i póki nie muszę po nie sięgać, to omijam szerokim lukiem ;)

ND CCN Joanna Brejecka-Pamungkas

Mamy podobne podjeście :) Mam nadzieję, że przepisy się sprawdzą, pozdrawiam,

Dodaj komentarz
Script logo
Zadaj pytanie