Bulion Mocy - Niech Moc Będzie z Wami

Kochani to jest mój ukochany przepis na bulion wg Pięciu Przemian, oczywiscie ulega różnym modyfikacja w zależności od dostępnych składników oraz ochoty, czy potrzeb zdrowotnych.

Dla mnie nie jest to rosół a baza dla wszelakich zup, potrawek czy ew. sosów.

Zazwyczaj, a szczególnie jesieno-zimową porą gotuje 3 duże garnki w tygodniu i na jego bazie robie wszelakie zupy, czasem gotuje tez owsiankę czy jagdlanke w wersji na wytrawnie.

Dla dzieci i dorosłych osłabionych, wycieńczonych znakomicie wspomoże odporność i ogólną koncydcje organizmu picie kilku szklanek ciepłego bulionu dziennie.

 

Składniki, wg Pięciu Przemian (w kolejności dodawania do potrawy) oraz wykonanie:

Ja nie zawsze zachowuje kolejność, moim zdaniem bez jej zachowania jest on prawie równie wartościowy. Zachowanie kolejności daje dodatkowy efekt synergii energi/smaków, które harmonijnie przenikają siebie nawzajem.

 

O (ogień): gorąca woda (3-4litry), 

Z (ziemia): marchew (3 szt) (dla bulionu mięsnego kawałek wołowiny lub cielęciny z kością np. giczka)

M (metal): ziele angielskie, liść laurowy, por (1 szt) cebula, plaster świeżego imbiru lub suszonego (dla bulionu mięsnego kawałek przełamanego skrzydła indyczego lub innego drobiowego)

W (woda): sól

D (drzewo): nać pietruszki (część, jeśli nie zamierzamy użyć natki kolendry)

O: lubczyk świeży (kilka łodyg), majeranek, oregano, tymianek (świeże lub suszone) (lub, nie trzeba bać dodawać wszystkich)

Z: seler (korzeń, 1 nieduży lub połowa większego), korzeń pietruszki (3 szt),

M: czosnek rozgnieciony kwadrans wcześniej, seler naciowy (opcjonalnie)

 

gotujemy całość max 2 godziny, następnie dodajemy:

 

W: odrobina sosu sojowego lub sól himalajską
D: zielona kolendra lub kolejna partia natki pietruszki

O: sok z cytryny (kilka kropli), kurkuma (spora szczypta)

Z: szczypta suszonej lukrecji lub daktyl suszony (1 szt.), łyżka oleju kokosowego lub  oleju rzepakowego lub oliwy z oliwek (jeśli bulion nie był mięsny)

M: pieprz do smaku

W: ostatnie przyprawienie solą

Gotujemy jeszcze około godziny, odcedzamy wywar, dosalamy jeśli jest taka potrzeba.
i jeśli mamy ochotę

D: posypujemy świeżą zieloną pietruszką po ugotowaniu

Można wypijać codziennie mniej więcej jeden litr ciepłej zupy.
Zgodnie z założeniami dietetyki TMC, im dłużej gotujemy wywar tym ma on większą moc.

Ja jeśli mam możliwość staram się gotować prawie cały dzien na bardzo wolnym ogniu, a conajmniej 3-4 godzin. Warzywa zazwyczaj wyrzucam gdyż wszystkie wartości już przeszły do bulionu.

 

Smacznego!!

 

ND CCN Joanna Brejecka-Pamungkas

 

Dodaj komentarz
Script logo
Zadaj pytanie